Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Σάββατο, 14 Ιανουαρίου 2023 13:07

Οι αυξητικές τάσεις του χύδην φορτίου και στην Πρέβεζα και οι χρηματοδοτήσεις για μελέτες που παραλίγο να χαθούν από το ΔΛΤ...

Τα τελευταία επίσημα στοιχεία από τους εμπορικούς λιμένες της χώρας για τα οικονομικά μεγέθη των λιμένων και τη συμβολή τους στην τοπική και εθνική οικονομία, αποτελούν το πλέον σύγχρονο “εργαλείο” για την εξαγωγή συμπερασμάτων.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την περίπτωση της Πρέβεζας, παρουσιάζουν τα στοιχεία για το χύδην φορτίο. Πανελλαδικά η διακίνηση ξηρού φορτίου από τους 13 οργανισμούς λιμένων της χώρας παρουσίασε σημαντική αύξηση, η οποία και ανέρχεται σε 13% σε σύγκριση με το 2019 (πηγή: Greeport22).

Ίδια και ακόμη θετικότερη είναι η εικόνα και στο λιμάνι της Πρέβεζας, καθώς σε σχέση με το έτος 2019 που έχει ως αναφορά η ανωτέρω έκθεση-μελέτη, η μεταφορά χύδην φορτίου παρουσιάζει αύξηση κατά 28% το 2020 και αύξηση 24% το 2021. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία μάλιστα για το 2022 η αύξηση ξεπερνά το 30%.

Προκύπτει δηλαδή πως υπάρχει ανοδική τάση της δραστηριότητας και κατ' επέκταση οικονομικά αποτελέσματα και πολλαπλά οφέλη και στην περιοχή.

Σημαντικό επίσης στοιχείο είναι ότι οι μελετητές λαμβάνουν υπ' όψη τόνους και όχι αριθμό πλοίων.

Αναφορικά όμως με τη μεταφορά χύδην φορτίου μέσω του λιμανιού της Πρέβεζας, υπάρχει το ζήτημα της όχλησης λόγω της σκόνης, γεγονός που συζητήθηκε και στην πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Πρέβεζας για το λιμάνι (δείτε ΕΔΩ). Στο κείμενο της απόφασης μάλιστα του δημοτικού συμβουλίου καταγράφηκε ρητά πως το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο θα πρέπει να αγοράσει εξοπλισμό για να μειώσει την όχληση, να αγοράσει δηλαδή ένα vacuvator.

Αποτελεί πλέον πολιτική υποχρέωση κάτι τέτοιο για τον Δήμαρχο Πρέβεζας Νίκο Γεωργάκο, που είναι και Πρόεδρος στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πρέβεζας.

Η αλληλουχία όμως των γεγονότων δείχνει σημαντικές υστερήσεις στον σχεδιασμό της δημοτικής αρχής.

Στις 19 Φεβρουαρίου 2021, πριν από περίπου 2 χρόνια, εντάχθηκε στο στο Πρόγραμμα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ», στο πλαίσιο της Πρόσκλησης VΙΙ, η πράξη: «Σύνταξη Μελετών στο πλαίσιο της Κατασκευής, Βελτίωσης και Συντήρησης των Λιμενικών Υποδομών του Λιμένα Πρέβεζας αρμοδιότητας Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πρέβεζας», συνολικού προϋπολογισμού 344.251,10 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), με δικαιούχο φορέα το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πρέβεζας (δείτε ΕΔΩ).

Ανάμεσα στις μελέτες που χρηματοδοτήθηκαν να γίνουν με την απόφαση του Υπουργείου Εσωτερικών ήταν και το υποέργο: «Μελέτη προμήθειας vacuvator» με προϋπολογισμό δεκαπέντε χιλιάδες εξακόσια τριάντα ένα ευρώ και ογδόντα ένα λεπτά (15.631,81€) συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.

Όλα αυτά σχεδόν 2 χρόνια πριν!

Ο κ. Γεωργάκος όμως “πάρκαρε” τις μελέτες αυτές στο... περιβόητο πλέον Δίκτυο Ελληνικών Πόλεων για την Ανάπτυξη (δείτε ΕΔΩ, ΕΔΩ και ΕΔΩ παλαιότερα ρεπορτάζ του atpreveza.gr), το οποίο θα κάνει το λεγόμενο... outsourcing, δίνει δηλαδή σε άλλη εταιρεία τη σύνταξη των μελετών, δηλώνοντας ανάγκη για πρόσληψη έκτακτου προσωπικού.

Η καταστροφική αυτή στρατηγική για μία μελέτη αναγκαία, που είναι “μελέτη προμήθειας”, δηλαδή όχι τόσο απαιτητική, οδήγησε παραλίγο σε ένα άνευ προηγουμένου φιάσκο.

Κι αυτό γιατί σύμφωνα με την απόφαση του ΥΠΕΣ τον Φεβρουάριο του 2021, στις 31 Δεκεμβρίου 2022 αν δεν είχε υλοποιηθεί το έργο, η χρηματοδότηση θα χανόταν.

Ευτυχώς το Υπουργείο παρενέβη τον Νοέμβριο του 2022, βλέποντας πως θα χαθούν πόροι εγκεκριμένοι και έδωσε παράταση μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Η μελέτη για την προμήθεια είναι το πρώτο βήμα. Για το δεύτερο, που είναι η εξασφάλιση χρηματοδότησης για την αγορά του vacuvator δεν έχει συζητήσει ακόμη το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πρέβεζας, ούτε ο κ. Γεωργάκος ως ο Πρόεδρος του ΔΛΤ Πρέβεζας έχει διερευνήσει δυνατότητες χρηματοδοτικού “εργαλείου”.

Τα πράγματα ωστόσο σε αυτή την περίπτωση είναι πιο σύνθετα, καθώς υπάρχει απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Πρέβεζας για μείωση της όχλησης με αγορά εξοπλισμού. Και η απόφαση θα πρέπει να υλοποιηθεί.