Τετάρτη, 19 Σεπτεμβρίου 2012 01:51

Σχολική φοβία (της Λίτας Μουτογεώργου)

«Ο Χρήστος, είναι ένα παιδί έξι ετών, που φέτος πηγαίνει στην πρώτη δημοτικού. Οι γονείς του έφτασαν στο χώρο όπου γίνεται η οικογενειακή θεραπεία, με την μητέρα να είναι ιδιαίτερα ανήσυχη, σχετικά με την έντονη άρνηση του παιδιού της να πάει σχολείο. Η ίδια περιγράφει το γιο της ως ένα ντροπαλό, συνεσταλμένο παιδί, που δύσκολα κάνει παρέες και που για την ηλικία του όμως είναι πολύ υπεύθυνο. Αναφέρει πως η σχέση της με το γιο της, είναι σχέση ζωής και πως όταν πήγε για ένα χρόνο στο νηπιαγωγείο, συγκινήθηκε όταν ο Χρηστάκος της, της είπε πως προτιμάει να μείνει στο σπίτι μαζί της…όπου και τελικά έμεινε! Καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεδρίας ο πατέρας παραμένει αμέτοχος και ανέκφραστος. Η συγκεκριμένη οικογένεια προσήλθε για θεραπεία, ύστερα από παραπομπή, λόγω των πολλών απουσιών του Χρήστου, της άρνησης του να παραμείνει στο μάθημα, του έντονου άγχους του και των υπόλοιπων σωματικών ενοχλήσεων που παρουσίαζε το τελευταίο διάστημα. Η μητέρα είχε ανησυχήσει για τη συμπεριφορά του γιου της, αλλά αυτό που την κινητοποίησε ώστε να ζητήσει βοήθεια ήταν τα λόγια της ειδικού, σχετικά με την πιθανότητα ο γιος της να πάσχει από Σχολική Φοβία…»

Τί είναι η σχολική φοβία;

Ο όρος σχολική φοβία, περιγράφει την έντονη άρνηση του παιδιού να πάει σχολείου, λόγω του υπερβολικού και παράλογου φόβου για κάποιες πτυχές της σχολικής ζωής(Herbert,1998). Πρόκειται για μια αγχώδη διαταραχή, όπου το ψυχικό άγχος για το σχολείο δεν δικαιολογείται από τα πραγματικά γεγονότα, εκφράζεται ως απέχθεια για το σχολείο και αφορά περίπου το 8% του μαθητικού πληθυσμού. Η σχολική φοβία ενώ μπορεί να εκδηλωθεί σε οποιαδήποτε ηλικία, συναντάται κυρίως στην είσοδο στο σχολείο ή σε περιόδους σχολικής αλλαγής(ηλικίες 5-7, 12-14). Ωστόσο, μέχρι και το 80% των κανονικών παιδιών παρουσιάζουν κάποια στιγμή κατά την περίοδο της σχολικής τους ζωής, παροδική δυσκολία να προσαρμοστούν στο σχολείο, παρόλο που σε γενικές γραμμές φαίνονται να είναι ευχαριστημένα από αυτό.

Δεν θα πρέπει ωστόσο να συγχέουμε την σχολική φοβία, με τις φυσιολογικές, αρνητικές αντιδράσεις που εκδηλώνει το παιδί όταν πηγαίνει για πρώτη φορά σχολείο ή με κάποιους πραγματικούς φόβους που μπορεί να έχει και με το λεγόμενο «σκασιαρχείο». Η σχολική φοβία, είναι κάτι πολύ πιο σύνθετο. Αφορά ένα είδος ψυχονεύρωσης που δεν παύει να υπάρχει με την πάροδο των ημερών, ενώ αντιθέτως μπορεί και να θεριεύει. Δεν μπορεί να εξηγηθεί-δικαιολογηθεί από το παιδί και επειδή ακριβώς είναι φοβία και όχι απλός φόβος, το τρομάζει, το αποδιοργανώνει και τελικά το καθηλώνει.

Ποια είναι τα αίτια της σχολικής φοβίας;

 οι δυσλειτουργικές οικογενειακές σχέσεις, πχ. υπερπροστατευτικότητα και η εξαρτητική σχέση με την μητέρα, σε συνδυασμό με την αδιαφορία του πατέρα

 το άγχος του αποχωρισμού που βιώνει το παιδί κάθε φορά που χρειάζεται να απομακρυνθεί από τα αγαπημένα του πρόσωπα, με τον συνεχή φόβο πως κάτι κακό θα τους συμβεί να ελλοχεύει

 γονείς που διακατέχονται από φοβίες , πανικό, άγχος και ανασφάλεια

 στρεσογόνα γεγονότα στην οικογένεια(πένθος, ασθένεια, διαζύγιο, ζήλια λόγω νέου μωρού, συζυγικές συγκρούσεις)

 έλλειψη προσαρμοστικότητας (διακοπή σχολείου λόγω αρρώστιας, διακοπών, αλλαγής σχολείου κτλ)

 η αναζήτηση γονικής προσοχής-ενδιαφέροντος, μέσω της σχολικής άρνησης

 παιδιά αγχώδη ή καταθλιπτικά με δυσκολίες στη κοινωνικοποίηση

 οι δάσκαλοι που κάποιες φορές στιγματίζουν και περιθωριοποιούν

 οι σχέσεις με τα υπόλοιπα παιδιά(συγκρούσεις με συμμαθητές)

 η αποτυχία στα μαθήματα-μαθησιακές δυσκολίες και οι υπερβολικές απαιτήσεις των γονιών

Ποια είναι τα συμπτώματα της σχολικής φοβίας;

Τα σχολειοφοβικά παιδιά περιγράφονται ως υπερβολικά ευαίσθητα, ντροπαλά και συνεσταλμένα παιδιά, με δυσκολία προσαρμογής και κοινωνικώς ανώριμα. Για να φτάσει όμως κανείς στο συμπέρασμα ότι το παιδί παρουσιάζει σχολική φοβία θα πρέπει να εμφανίζει τα ακόλουθα(Schmitt,1991):

 Αόριστα σωματικά συμπτώματα(στομαχόπονους, πονοκεφάλους, ναυτία, ζάλη, διάρροια, ιδιοτροπίες στο φαγητό, νυχτερινούς εφιάλτες, ενούρηση κ.α), τα οποία και να εμφανίζονται κυρίως το πρωί.

 Να απουσιάζει από το σχολείο εξαιτίας αυτών των συμπτωμάτων 5 ή περισσότερες ημέρες.

 Την ώρα του σχολείου να παρουσιάζει αντικοινωνική συμπεριφορά(εκρήξεις θυμού, επιθετικότητα, νευρικότητα, άρνηση να δεχτεί φαγητό), και τα συμπτώματα να επιδεινώνονται τη στιγμή της αναχώρησης ο σπίτι ή κατά την άφιξη στο σχολείο.

 Τα συμπτώματα να είναι ελάχιστα κατά τις διακοπές ή τα Σάββατα και να εμφανίζονται την Κυριακή το βράδυ ή τη Δευτέρα το πρωί.

 Τα συμπτώματα να εμφανίζονται Σεπτέμβρη-Οκτώβρη και να έχουν αρχίσει από το νηπιαγωγείο ή την Ά δημοτικού.

 Το παιδί να αναζητά τους γονείς και να θέλει να γυρίσει στο σπίτι, ενώ κάνει και απροσδιόριστα παράπονα σχετικά με το δάσκαλο, τα μαθήματα κτλ.

 Σε όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητες του να είναι ενεργητικό και υγιές.

Αντιμετώπιση της σχολικής φοβίας

Αν το παιδί αρχίσει να λέει ότι δεν θέλει να πάει σχολείο, θα πρέπει αρχικά οι γονείς και οι δάσκαλοι να δείξουν υπομονή και κατανόηση. Καλό θα είναι να ενθαρρύνουν το παιδί να συζητήσει τα συναισθήματα και τους φόβους του. Η επαφή με τους συνομηλίκους από το πρώτο χρόνο κιόλας ζωής, καθώς και η συμμετοχή των γονιών σε δραστηριότητες του σχολείου, συμβάλλουν στην ομαλή κοινωνικοποίηση του. Επίσης, οι γονείς θα πρέπει να σκεφτούν αν ο συγκεκριμένος φόβος σχετίζεται με προβλήματα στις διαπροσωπικές σχέσεις, με χαμηλή επίδοση ή με το σχολείο γενικά. Η ενθάρρυνση, η αγάπη, η υποστήριξη και διάθεση να καταλάβουν οι γονείς το παιδί, χωρίς να το χαρακτηρίσουν «κακομαθημένο», αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις. Επιπρόσθετα, οι ίδιοι οι γονείς και οι δάσκαλοι, θα πρέπει να λειτουργούν ως πρότυπα για τα παιδιά και να προάγουν την αυτονομία και την ψυχοσυναισθηματική τους διαφοροποίηση και ολοκλήρωση.

Ο ρόλος του ειδικού-Συστημική Θεραπεία

Αν τελικά οι γονείς δεν πείσουν το παιδί να πάει σχολείο, τότε η παρέμβαση του ειδικού κρίνεται αναγκαία. Η συστημική θεραπεία, αντιλαμβάνεται την οικογένεια ως ένα σύστημα, όπου τα μέλη του αλληλεπιδρούν και αλληλοεπηρεάζονται. Όταν το παιδί παρουσιάσει κάποιο πρόβλημα, ο συστημικός θεραπευτής αξιοποιεί όλη την οικογένεια για να βοηθήσει αυτό το μέλος. Θεωρώντας όλη την οικογένεια υπεύθυνη και όχι μόνο το άτομο, κινητοποιεί όλα τα μέλη της οικογένειας προς την προσωπική τους ανάπτυξη. Μέσω του θεραπευτικού σχεδιασμού και τεχνικών όπως η σταδιακή προσέγγιση, η συστηματική απευαισθητοποίηση, η καταγραφή ημερολογίου, η τεχνική της άδειας καρέκλας κ.α, «σπάνε» οι δυσλειτουργικές σχέσεις και τα ανελαστικά όρια. Παύουν να υφίστανται τα προβληματικά δυναμικά της οικογένειας, η ομοιόσταση της ταράζεται και τελικά το πραγματικό πρόβλημα έρχεται στην επιφάνεια! Στις περισσότερες των περιπτώσεων, όταν οι οικογένειες έρχονται για θεραπεία με αίτημα το πρόβλημα κάποιου παιδιού, από τις πρώτες κιόλας συνεδρίες το παιδί παύει να αποτελεί, πρόβλημα! Τα παιδιά κάνουν τα πάντα για να βλέπουν ευτυχισμένους τους γονείς του. Άλλοτε μένουν μαζί τους στο σπίτι και άλλοτε «αρρωσταίνουν»…σαν να εξαρτάται από εκείνα και μόνο η ισορροπία του κόσμου, του δικού τους κόσμου.

«…κάμποσες συνεδρίες αργότερα, με τη παρουσία μόνο των γονιών, ήρθε στην επιφάνεια το πρόβλημα-μυστικό της οικογένειας. Ο πατέρας είχε συνάψει εξωσυζυγική σχέση όταν γεννήθηκε ο Χρήστος. Η σύζυγος το αντιλήφθηκε αργότερα αλλά τελικά αποφάσισαν να μην χωρίσουν. Δεν συζήτησαν ποτέ ξανά για αυτό το γεγονός. Η ίδια αφοσιώθηκε αποκλειστικά στο μεγάλωμα του γιου της, στο μοναδικό άντρα που όπως είπε δεν θα τη πρόδιδε ποτέ! Πώς λοιπόν ο Χρήστος, να μπορέσει να πάει σχολείο; Ο ρόλος του ήταν να μην φύγει, να μην αφήσει και να μην προδώσει ποτέ τη μαμά του. Το μόνο που μπορούσε να κάνει ήταν να «αρρωστήσει»…γιατί όσα δεν λέει το στόμα, θα τα λέει πάντα το σώμα!!!»


(Η Λίτα Μουτογεώργου είναι Ψυχολόγος-Σύμβουλος Συστημικής Θεραπείας)


  1. ΡΟΗ-ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ

title1 -- Διαβάστε επίσης... --

Στήλες

Κοινωνία

16 Μαϊος 2024
Ζητείται Πωλήτρια για το Mini Market εντός Ninos Grand beach Resort στο Κανάλι Πρέβεζας. Απαιτούμενα προσόντα: Απόφοιτος λυκείου. Προϋπηρεσία προαιρετικά σε ανάλογη θέση. Πολύ καλή
16 Μαϊος 2024
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΌΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΊΟΥ ΠΡΕΒΕΖΑΣ  ΌΛΟΙ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΓΊΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑΚΉ ΣΥΓΚΈΝΤΡΩΣΗ ΣΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΊΟ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ 21/05/2024 ΣΤΙΣ 12:00μμ ...
16 Μαϊος 2024
Οι  εγγραφές, επανεγγραφές των προνηπίων στους Παιδικούς Σταθμούς του Δήμου Πάργας για το Σχολ.Έτος 2024-2025 ξεκινούν στις 20-05-2024 ημέρα ...

Πολιτική

16 Μαϊος 2024
Εν' όψει των Ευρωεκλογών του Ιουνίου, αξίζει να ρίξει κάποιος μια ματιά στα αποτελέσματα των Ευρωεκλογών του Μαΐου 2019 στο Νομό Πρέβεζας και πιο αναλυτικά στους τρεις Δήμους (Πρέβεζας, Πάργας,
16 Μαϊος 2024
Την κατανομή των εκλογέων διά της επιστολικής ψήφου στις Ευρωεκλογές 2024, σε Ελλάδα και εξωτερικό, παρουσίασε σε δημοσίευμά της η εφημερίδα ...
16 Μαϊος 2024
Η Τ.Ε. Πρέβεζας του ΚΚΕ σας προσκαλεί στην θεματική εκδήλωση που διοργανώνει το Σάββατο 18 Μαΐου στις 8μ.μ. στην Παραλία, ενόψει και των ...
15 Μαϊος 2024
O βουλευτής, Tομεάρχης Προστασίας του Πολίτη ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία μετά την τελευταία επίσκεψη του υπουργού υγείας στα Ιωάννινα και των όσων ...
13 Μαϊος 2024
Στο Γενικό Νοσοκομείο Πρέβεζας περιόδευσε την Παρασκευή η υποψήφια Ευρωβουλεύτρια της ΑΝΤΑΡΣΥΑ, γιατρός και μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ιατρών ...

Αθλητισμός

13 Μαϊος 2024
Εξαιρετική επίδοση σημείωσε η 15χρονη αθλήτρια από την Πρέβεζα Χαρά Γέρου στα 5000 μέτρα βάδην κορασίδων,  στους διασυλλογικούς αγώνες των Ιωαννίνων Κ18 Η 15 χρονη Χαρά (γεν.2009) σημείωσε
23 Απριλίου 2024
Την 3η θέση στα 400 μέτρα εμπόδια κατέκτησε η Κυριακή Τσαούση στους Πανελλήνιους Σχολικούς Αγώνες Κλασσικού Αθλητισμού ΓΕ.Λ. – ΕΠΑ.Λ. Ελλάδας – ...
22 Απριλίου 2024
Στα πλαίσια του διασυλλογικού πρωταθλήματος Κ16, που έγινε στα Γιάννενα τις 20/4/24 η Χαρά Γέρου σημείωσε τη 5η καλύτερη επίδοση της τελευταίας ...
15 Απριλίου 2024
Ο Σύνδεσμος Προπονητών Ποδοσφαίρου Πρέβεζας-Λευκάδας απέστειλε την παρακάτω συγχαρητήρια ανακοίνωση: Θερμά συγχαρητήρια !!!!στους συλλόγους ...
12 Απριλίου 2024
Στο δημοτικό στάδιο “Αθανασία Τσουμελέκα” θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 21 Απριλίου ο τελικός του Κυπέλλου ΕΠΣ Πρέβεζας-Λευκάδας ανάμεσα στον Ερμή ...

Πολιτισμός

16 Μαϊος 2024
Η θεατρική ομάδα του 3ου Γυμνασίου Πρέβεζας συμμετείχε την Τετάρτη, 15 Μαΐου, στον «Ερασιτεχνικό Μάιο», μια πρωτοβουλία του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων για να στηρίξει τις θεατρικές δημιουργίες των σχολείων.
15 Μαϊος 2024
Το Δ.Σ. της Αδελφότητας Κρανιωτών Πρέβεζας με ιδιαίτερη χαρά ανακοινώνει την έκδοση του βιβλίου του συγχωριανού μας, ιατρού-μικροβιολόγου Γιώργου ...
15 Μαϊος 2024
Οι εκδόσεις Ιωλκός και το βιβλιοπωλείο «Bookshop Avdikos» σάς προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου «Στ' ακροδάχτυλα ξαγρυπνούν οι αφορμές», του ...
13 Μαϊος 2024
Tην βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα στο 75ο Φεστιβάλ Καννών ταινία του του Ruben Östlund « Tο Τρίγωνο της Θλίψης » προβάλλει η Κινηματογραφική Λέσχη ...
09 Μαϊος 2024
Σάββατο, 11 Μαΐου, 8μμ Μαντάμα Μπάτερφλαϊ (Τζ. Πουτσίνι) Ζωντανά από τη Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκηςστο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου ...